Nieuw Zeeland

7 mei 2017 - Nationaal park Tongariro, Nieuw-Zeeland

6 mei.
Vanmorgen na een redelijke nachtrust opgestaan. Het was tijd om Rotorua te verlaten na 2 dagen. Ben eerst gaan douchen en alles in orde gemaakt en rond 8 uur aangereden richting Tongariro National Park. Zo'n 2 uur rijden ongeveer.
Al snel kwam ik in een heel ander landschap terecht. Echt super mooie omgeving. Kon in principe om de 5 minuten wel stoppen om foto's te maken. Heb ik ook heel vaak gedaan trouwens.
Ik had bij het ophalen van de camper nog snel een GPS geregeld en die heb ik ook echt wel nodig. Is echt een fijn ding. Hij geeft ook precies aan waar er een winkel of en tankstation is of waar je iets kan bezichtigen of wandel routes ed. Echt top.
Op n gegeven moment reed ik in een vette omgeving en toen zei de Gps dat er een 2 uur se wandeling was aan de rechter kant langs Lake Rotopaunamu. Ben ik daar gestopt en heb ik die wandeling maar gedaan. Erg vet. Was n 2 uurs wandeling. Ik was na 1 uur en 15 minuten rond. Toen ik verder reed kwam ik steeds dichter bij mijn bestemming nl Tongariro National Park.
Waar ik nu op n camping sta. Ook weer n erg relaxte camping. Geen rotte eieren lucht hier gelukkig. Hier wordt ik morgenvroeg om 7.00 uur opgepikt om de Tongario Alpine Crossing te gaan doen. Dat is dus een 20 km hike door Tongariro National Park aka ' Mordor ' waar je dan uiteindelijk Mount Ngauruhoe kunt beklimmen aka ' Mount Doom'!!!!
Ga t meemaken. Ik heb wat weer betreft erg geluk dat ik vandaag hier aan kwam want het is ideaal zegt men. Het blijven natuurlijk nog altijd bergen waar het iedere minuut kan omslaan.
Nu maar proberen zo goed mogelijk voor te bereiden op morgen.
Hier in de buurt van de camping heb je ook nog allerlei wandelroutes en bezienswaardigheden. Ben smiddags nog ff naar de Tawhai Falls gelopen. Best wel indrukwekkende waterval. En ook nog naar een of ander uitkijkpunt waar je helemaal over de regio uitkijkt. Echt schoftig mooie omgeving hier.
Het enige nadeel is dat het hier snachts ijs en ijskoud. Zeker als je in n camper ligt. Hoe zuidelijker ik ga hoe kouder t wordt.

7 mei
Vandaag was de dag de ik de Tongariro Alpine Crossing ging doen. Ik werd om 7.00 uur opgehaald bij de camping met n bus om naar de start gebracht te worden. Had de wekker al om 5 uur gezet maar was om 1.30 uur al wakker. Kon daarna niet meer slapen. Van opwinding of zo denk ik. Sliep wel al rond 21.00 uur dus dat scheelt. Ging om 5.00 uur maar alvast douchen en dergelijke. Kom ik in dat toilettenblok een of andere Rus tegen die in een keer tegen mij aan begint te ouwehoeren. Hij kon helemaal geen Engels en Duits. En dat bleef hij ook maar de hele tijd herhalen. Ja waarom begin je dan te praten man , mafkees. Rot es op man! Snel opgetieft daar. Maar goed. The Alpine Crossing is een pittige hike van 19.4 km door Tongariro National Park. Oftewel Mordor. Het is nogal een populaire tracking maar deze tijd van t jaar is eigenlijk perfect om t te doen omdat t niet zo heel druk is. Dan moet wel t weer meezitten. Deze dag was t weer erg goed. Alleen de eerste anderhalf uur was t stervens koud maar daarna ging t flink bergop en de zon ging schijnen en kon je al snel vanalles uitdoen. Je krijgt overal folders ed waar een checklist op staat voor wat je allemaal nodig hebt tijdens de Crossing. Of nodig kán hebben in noodgevallen. Ik had bijna alles wel voorhanden , behalve handschoenen en een pet. Die heb ik dan ook nog maar gekocht. Er werd ook aangeraden om geen spijkerbroek aan te trekken en geen katoen. Ja ik heb niks anders. Was achteraf allemaal geen probleem. Heb halverwege wel n droog t shirt aan gedaan. Je moet ook flink wat water meesjouwen die berg op en fruit en van die muesli repen en snickers en brood of iig voldoende te eten. Er staat overal wel vermeld dat de gemiddelde wandelaar er zo'n 8 tot 9 uur over doet. De 1e paar uur ben ik vol gas gegaan en kei veel mensen ingehaald. De bus ging om 15.00 of 16.30 terug en die moet je halen anders heb je n probleem. Je moet wel je telefoonnummer achterlaten bij de buschauffeur en je telefoon meenemen zodat er in geval van nood gehandeld kan worden als je er niet op een van deze tijden bent. Ik dacht dus , dat gaat mij niet gebeuren dus daarom ging ik snel pleite. Ook omdat ik file vorming wilde voorkomen. Is niks zo kut als dat je constant moet inhouden voor andere mensen die niet doorlopen. Daardoor liep ik vaak gewoon alleen door het overigens schitterende landschap. Echt niet normaal hoe vet dit was. Echt wel de vetste en mooiste wandeling die ik hier in Nieuw Zeeland of eigenlijk überhaupt gedaan heb. Niet alleen bergen maar ook vulkanische meertjes , barren wasteland , eigenlijk alle landschappen en uitzichten die je maar kan bedenken. Flink Bergop , flink bergaf ( paar keer schoof er een steen weg onder me en schoot ik een paar meter mee. Oppassen was t wel op sommige stukken. Ik waande me soms echt alsof ik in n Lord of the Rings set rondliep. Wat natuurlijk ook zo was. Haha. Super Vet gewoon. Je kon ook Mount Ngauruhoe ( Mt Doom ) beklimmen. Dat zou dan nog eens 3 uur aan je tijd toevoegen maar het werd zeer afgeraden door de buschauffeur en ook door verschillende locals die ik had gesproken om het deze tijd van t jaar te doen. Omdat er veel ijs en sneeuw ligt kan het best gevaarlijk zijn. Bijna niemand deed dit daarom ook. Er waren er wel n paar maar ik ben maar doorgelopen. Ook ivm de tijd dacht ik toen nog. Vond t al zwaar genoeg. Beetje jammer wel want achteraf gezien heb ik de 19.4 km in 6 uur gedaan. Heb de laatse kilometers nog rustig aan gedaan anders moest ik nog kei lang wachten op de bus. Uiteindelijk nog 1.5 uur moeten wachten.
Dus in principe had ik die klim naar Mount Doom misschien wel kunnen doen. Maar ja , ik ga niet als iedereen met nadruk zegt , niet doen , zo'n steile klim dan toch doen. Jammer maar het was ondanks dit echt schandalig mooi. Zie de foto's op Facebook. Al kunnen die niet laten zien hoe vet t echt was.
Rond 16.00 uur was ik terug op de camping en ben ik met een moe maar voldaan gevoel in de camper gaan liggen met n zak chips en een blik cola. Nog lang na liggen genieten van de hike met de foto's. 1000!!!!!
Morgen weer een dag.
Tot zover mijn min of meer geplande dingen hier. Vanaf nu weer ik nog niet precies wat ik ga doen maar ik denk dat ik morgen ergens in een hotel ga zitten want het is echt niet normaal hoe koud het hier is zodra de zon onder gaat. Dat had ik me niet gerealiseerd toen ik die camper geboekt had. Zal wel meevallen dacht ik. Nou dus echt niet. Brrrrrr.....

1. Hans T:
    10 mei 2017