Nieuw Zeeland

12 mei 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

10 mei.
Heerlijk geslapen vannacht in de camper. Was lang niet zo koud. Omdat ik op t zuidelijkste puntje van t Noordereiland zat kon ik vanaf nu alleen nog maar naar t noorden. Ben smorgens vroeg om 7.00 uur richting Stratford gereden. Dat ligt bij New Plymouth in de buurt aan de west kust van het Noordereiland en bij Egmont National Park. Hier ligt Mount Taranaki. Daar zijn allerlei wandelroutes door dat park. Daar wilde ik er een paar van doen.
Dus eerst nog ff 322 km rijden. Kwam uiteindelijk smiddags om 12.30 uur op de camping aan. Daarna ff wat gaan lunchen hier in t dorp en daarna richting dat park gereden. Ook weer een hele mooie omgeving daar. Heb 2 wandelroutes gelopen van in totaal anderhalf uur of zo. De zon scheen niet dus was een beetje frisjes. Wel weer erg mooi daar. Oa een route naar The Dawson Falls gelopen en naar een lookoutpoint om Mt Taranaki goed te kunnen zien. Maar omdat t een beetje grijs en bewolkt was zag je t allemaal niet zo goed. De weg naar t park toe was ook erg ruig. Een smalle weg die helemaal in een boog dicht begroeid was met bomen en struiken. Erg mooi. De waterval was ook spectaculair en het uitzicht op de berg ook wel maar had beter gekund als de zon had geschenen. Er waren nog veel meer routes daar maar had vandaag niet zo veel zin om weer helemaal stuk te gaan. Daarna terug gereden naar Stratford en nog ff ergens koffie gedronken en toen ik op de camping kwam nog in het zwembad hier gesprongen en daarna gedoucht. Alles een beetje georganiseerd in de camper. S'avonds wat spul wat ik nog had liggen opgegeten in de camping keuken en op bed gaan liggen. Morgen weer n rit van 200 km voor de boeg naar Otorohanga. Waar ik de Waitomo Caves ga bezoeken. Een grot waar allemaal Gloeiwormen zitten of zoiets. Ga t zien.

11 mei
Vannacht regende het de hele nacht in Stratford. Ik lag wel droog in de camper maar je hoorde de regen kei hard op het dak van de camper kletteren. Ondanks dit nog best redelijk geslapen. Smorgens regende het nog en ben dus maar snel aangereden richting Waitomo Caves. Wilde in Otorohanga uitkomen om daar ergens een plaats te zoeken om te gaan staan met de camper. Uiteindelijk was ik om 10.00 uur daar en snel bij een of andere camping ingecheckt. $20 voor de nacht. Geen geld en ook nog gratis wi-fi!
Deze camping ligt dus in Otorohanga , een klein dorpje heel dicht bij de Waitomo Glow Worm Caves. Hier ben ik smiddags heen gereden en er een rondleiding  gepakt. Was allemaal wel leuk om te zien van de blauwe gloeiwormen in zo'n grot waar je dan met een bootje een rondtocht door die grot kreeg. Maar was eigenlijk allemaal niet zo heel bijzonder. Toen ik daar klaar was heb ik hier in t dorpje nog wat gegeten en ben ik daarna maar op mijn gemak in de camper gaan liggen en wat liggen lezen en muziek liggen luisteren want het regende nog de hele tijd. Ja wat moet je anders doen. Beetje een verloren dag maar heb vanaf nu toch eigenlijk geen plannen meer. Ook niet echt tijd meer voor. Morgen rijd ik alweer richting Auckland. Is nog ongeveer 175 km vanuit hier. Ga denk ik daar maar ergens een hotel pakken en de camper in orde maken om weer terug te brengen. Moet zaterdag morgen toch al rond 10.30 uur op Auckland Airport zijn om in te checken. Dus...niet veel te melden vandaag. Het einde nadert van mijn Nieuw-Zeeland avontuur.

12 mei
Het regende vannacht weer non stop hier in Otorohanga. Ondanks de regen best wel goed geslapen. Vannacht dus voor de laatste keer in de camper geslapen. Van de ene kant blij dat ik nu weer de luxe een beetje op kan zoeken maar het heeft ook wel wat. Het bleef maar regenen de hele dag. Het was voorspeld dus ja , er was eigenlijk weinig wat ik nog kon doen. Besloten om maar richting Auckland te rijden en daar de laatste nacht maar in een hotel te slapen en de camper maar terug te brengen. Was wel 1 dag te vroeg maar had geen idee meer wat ik nog kon doen. En om met de camper in de stad rond te gaan rijden zag ik ivm de drukte ook niet echt zitten. Maar goed. Bleek dat ik in de afgelopen 9 dagen 1893 km had afgelegd met dat ding. Is niet te zuinig dacht ik zo.
Heb alles wat ik van plan was om te doen gedaan en gezien en meer. Zag er best wel tegenop van te voren aangezien ik alleen ging maar het was echt helemaal geweldig. Kan niet anders zeggen. Echt een schitterend land met vriendelijke mensen. Schoftig mooie natuur en waanzinnige landschappen. Alles erg schoon als je t bijvoorbeeld vergelijkt met Australië. Er ligt hier nergens troep op straat en al helemaal niet in de natuurgebieden. Gewoon superrelaxed land. Ondanks dat ik dus maar 11 dagen hier ben geweest heeft het een ontzettend fijne en onvergetelijke indruk op me gemaakt. Heb dan nog eigenlijk alleen maar het Noordereiland van Nieuw Zeeland gezien. Het Zuidereiland schijnt nog mooier te zijn heb ik gehoord en dat zegt iedereen ook. Goede reden om nog eens terug te gaan. Het alleen reizen in een camper is leuk en je komt jezelf ook best wel eens een keer tegen , maar ik had t niet willen missen. Was wel eens goed voor mij. Helemaal op mezelf aangewezen en uit m'n comfortzone. Had ik echt wel een keer nodig. Ik weet dan ook niet precies wat ik leuker vind. Of alleen? of met meerdere mensen? Heeft allebei z'n voor- en nadelen.
Ik ben in ieder geval een hele gave ervaring rijker waar ik met een goed gevoel en misschien ook wel met trots op terug kan kijken.
Heb ruim 450 foto's geknipt. En een berg filmpjes. Samen met de blogs die ik heb bijgehouden zal ik deze Roadtrip nooit meer vergeten.
Nu dus nog 1 nacht in een hotel vlakbij Auckland Airport en dan vlieg ik morgen vroeg terug naar Australië. Kijken of ze me daar nog binnenlaten. Hahaha.
Tot zover. Nieuw Zeeland!!!

1. Sjoerd:
    12 mei 2017
    Vet Janus! Tof om te lezen. Die ervaring neemt niemand je meer af. En inderdaad.. NZ is awesome!
  2. Sander:
    12 mei 2017
    Te gek jan, zag er fantastisch uit op de foto's die je appte! Prachtig avontuur in the pocket!!
  3. Lonneke:
    12 mei 2017
    Zo, eindelijk even tijd om ervoor te gaan zitten om je verhalen bij te lezen. Het klinkt echt fantastisch! Wat een geweldige ervaring! Ben trots op je! Foto's zijn adembenemend!