Nieuw Zeeland

5 mei 2017 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

3 mei.
Vertrek richting Nieuw Zeeland.
Ik had n vlucht geboekt bij Virgin Australia. Vanaf Gold Coast Airport naar Auckland.
De vlucht ging om 15.00 uur. Aangezien Mike moest werken en Jayne me alleen smorgens vroeg kon droppen heb ik dit maar gedaan. Ik zou dan 5 uur te vroeg daar zijn. Maar ik dacht dan kijk ik wel wat rond daar en is 5 minuten van de zee af. En het stadje Coolangetta ligt ook op loopafstand. Om 8.15 uur was ik dus al op t vliegveld in Gold Coast en t eerste wat ik zie op de borden is dat mijn vlucht is gecancelled! WTF!!
Ik gelijk naar de balie van Virgin en vragen wat nu? Ja de vlucht is vanuit Auckland gecancelled ivm technische problemen en je wordt nu op n andere vlucht gezet maar die vliegt wel pas om 18.55 uur! Nog 4 uur langer wachten dus. Lekker dan. Man man , dat begint al goed.
Moest dus gewoon 10 uur wachten tot ik kon gaan vliegen. Mijn tas maar ergens in n locker geduwd en ben maar op mn gemak naar Coolengetta gewandeld en hier ergens koffie gedronken. Daarna naar de bioscoop gegaan om Guardians of the Galaxy 2 te kijken. Na eindeloos wachten kon ik eindelijk inchecken en boarden.
De vlucht zelf was wel relaxed. Kleine 3 uurtjes vliegen. Kwam uiteindelijk om 1 uur snachts bij t hotel in Auckland aan.

4 mei.
Na n korte nachte in Ibis ( Gribis ) Hotel Auckland ben ik maar gaan ontbijten en naar Jucy Rentals gelopen om hier de camper op te halen. Om 11 uur was de camper eindelijk klaar en kon mijn reis beginnen. Ben gelijk weg gereden uit Auckland. In het begin was t wel ff wennen en opletten zeker omdat t best druk was en met een auto die je niet kent en de weg die onbekend is en ook nog links rijden. Maar eenmaal van de snelwegen af werd t allemaal wat relaxter. Prachtige omgevingen. Het weer is wel veranderlijk. De ene minuut is het warm en dan daarna is het in een keer koud met regen. Dit veranderlijke geldt trouwens ook voor de uitzichten hier. Steeds weer een ander beeld.
Heb bij de camper verhuur Jucy wel gelijk een Gps device geregeld want de weg vinden is niet mij sterkste punt.
Heb m ingesteld op Rotorua. Hier ben ik dan ook direct naar toe gereden. 250 km ongeveer naar een camping die dicht bij de geisers ligt en bij de plek waar ik morgen wordt opgepikt om naar Hobbiton te gaan. Best rustige camping. Niks bijzonders. Ben benieuwd hoe de 1e nacht verloopt. Ik rijd hier nu dus rond in een groen paarse Toyota Estima Automaat. Dat valt wel erg op. Je ziet er heel veel van rijden. Beetje jammer dat je direct herkent wordt als toerist maar van de andere weet ook iedereen dat ze op hun hoede moeten zijn voor onvoorspelbare manoeuvres.
Heb s'avonds wat Cup a noodles gevreten en wat boterhammen. Best triest wel als je zo in je eentje op zo'n verlaten camping staat maar heeft ook wel wat.
Goed om een keer mee te maken denk ik dan maar.

5 mei
Vandaag voor t eerst wakker geworden in Rotorua in de camper. Best wel goed geslapen moet ik zeggen. Is hier snachts wel behoorlijk koud maar heb n dik dekbed dus niks van gemerkt. Moest wel 2x eruit om te pissen. Ik ga dan echt niet naar zo'n toiletblok lopen in t donker. Ik pis gewoon langs de camper. Er wordt nl nadrukkelijk gezegd dat je niet mag wildplassen op de camping , om het schoon te houden. Ja dikke lul. Het stinkt hier toch al naar rotte eieren door die zwavellucht van de vulkanische activiteiten hier in de buurt , dan kan een beetje zeik ook geen kwaad. Ja toch.
Om 8 uur gelijk naar het Te Puia Thermal Park gegaan. Dat ligt tegenover mijn camping ( vandaar de putlucht hier ).Dit is een gebied waar allemaal actieve natuurlijke geisers en modderpoelen en vulkanische meren zijn. Erg vet om te zien allemaal. Ik ging express zo vroeg mogelijk omdat ik smiddags nog naar Hobbiton ging. Toch was een bus Chinezen me nog net voor. Ben maar de andere kant opgelopen om de ronde te doen want dat schoot niet op om steeds die fotograferende mensen voor je te hebben die allemaal stuk voor stuk selfies moeten maken met alles wat er ook maar te zien is. Maar goed. Heb ik zelf ook wel gedaan dus.. haha. Het was echt super mooi daar. Ook de bijna niet meer in het wild voorkomende , nationale vogel , de kiwi nog gezien. Hij zat wel achter glas. Men verwacht dat de vogel aan het einde vd eeuw is verdwenen.
Alleen de stank is echt niet te harden en daar wen je echt niet aan.
Daarna rond 11 uur richting 'derp' gelopen waar ik bij de Hobbiton Movie Shop werd opgepikt om met n bus naar Hobbiton te gaan. Het was nog een busreis van 1 uur naar Matamata waar de Hobbiton Film set is. We reden wel door een prachtige omgeving dus het was geen straf. Alleen de buschauffeur , die ook de hele tijd door n microfoon allerlei feitjes en weetjes van Hobbiton en de omgeving ging vertellen was wel vervelend. Ze lieten ook nog wel wat beelden zien met background en behind the scènes materiaal wat dan wel weer interessant was.
Na het filmen van de Lord of the Rings films is Hobbiton afgebroken maar omdat er steeds meer fans en toeristen deze plek gingen bezoeken , ook al was er niet echt meer iets te zien en ook omdat Peter Jackson ging starten met het filmen van The Hobbit Trilogie hebben ze de set weer opnieuw opgebouwd maar nu dan echt om er een grote toeristische attractie van te maken.
Toeristische attractie of niet , ik vond t echt su-per-vet! Ruige gids , mooie locatie , zonder de huisjes en alles zou het al prachtig zijn. Daarom heeft Peter Jackson deze locatie (per helicopter) ook uitgezocht natuurlijk. Scheelde ook wel dat de zon volop scheen. Als groot Lord of the Rings fan heb ik echt genoten en kei veel foto's gemaakt. Er zijn zo'n 46 Hobbit holes waar er maar 1 echt van is , waar je ook daadwerkelijk in kan. Van de rest is alleen de voorkant echt.
Mooi landschap. Als afsluiter kregen we nog een gratis pint met ale in de lokale pub aka : The Green Dragon.
Na een wandeling van 2.5 uur door Hobbiton zijn we weer terug gebracht naar Rotorua en heb ik eerst nog ff wat gegeten bij MC Donalds en toen teruggelopen naar de camping.
Met een voldaan gevoel in de camper gaan liggen.
Was een mooie dag.

1. Rutger:
    5 mei 2017
    Lijkt mij ook kei vet om dat te zien. Ruig man
  2. Bart Rijs:
    6 mei 2017
    Leuk om te lezen. Hou ons op de hoogte van je avonturen....
  3. Joris:
    6 mei 2017
    Een beetje zeik kan nooit kwaad!