Weekendje Krakau september 2016

5 september 2016 - Kraków, Polen

Toch maar ff n reisverslag van de citytrip naar Krakau met Dorus. Altijd leuk om later terug te lezen.
Donderdag 1 september opgehaald door Dorus en Ingrid om naar t vliegveld in Eindhoven te gaan. Ingrid heeft ons afgezet op het vliegveld en daarna met Ryan Air naar Krakau gevlogen in 2 uur.
Aangekomen in Krakau zijn we met n taxi naar ons hotel Poleski gegaan.
We hebben n fantastisch hotel gelegen aan de Wisla met mooi uitzicht op kasteel Wawel. Echt niks van te zeggen voor 5 nachten inclusief ontbijt voor meen ik €120!!!
Snel genoeg n paar halve liters gaan drinken op het dakterras van t hotel. Daarna zalm gegeten in het restaurant van t hotel. S'avonds de stad in gegaan op zoek naar n kroeg. Eerst n uur gelopen voordat we n kroeg konden vinden terwijl er hier duizenden zijn?????? Na een aantal kroegjes uiteindelijk in n jazz rock cafe terechtgekomen. Leuke tent. Veel bier gedronken en jägermeister. Pfff. Taxi terug gepakt naar t hotel. Knuppelzat. Film kwijt. En pasje van hotelkamer pleite. Maar kost maar 20 zloty ( +/- €5 ).  Dus boeie.
Vrijdag met ontzettende kater wakker geworden. Wel vet uitzicht. Je maakt de gordijnen van de hotelkamer open en je ziet al een bruisend Krakau. Mensen picknicken , hardlopen , wandelen langs de Wisla. Dzień Dobry Krakow! Ik ben gaan ontbijten en daarna zijn we naar de Joodse buurt gelopen. Hier n beetje rond liggen 'neuzen' ;) Dorus had nog niet ontbeten en dus hebben we nog ergens bij n afgelegen Ferkel Nel tentje gezeten en heeft ie een stokbroodje aangefikte champignons naar binnen gewerkt. Uiteindelijk bij de Schindlers Factory uitgekomen. Aardig museum waar dus de Fabriek was waar Oskar Schindler in de 2e wereld oorlog 1100 joden liet werken en wist te beschermen tegen de Nazi's. Bekend van de film Schindler's List. Op zich best indrukwekkend. Vooral het stuk waar hakenkruis vlaggen hingen. En allerlei ander nazi spullen. Buitengekomen bij t museum in een soort tuktuk gestapt voor n rondleiding door de Joodse buurt. Ontzettend veel kerken bezocht en binnengegaan en diverse synagogen. Met een ontzettend saaie Nederlandse stem die voorlas wat we allemaal konden zien. Beetje de standaard toerist uit liggen hangen. Maar niet hoeven lopen en in t centrum van de stad af laten zetten. Nog een Poolse worst met kurkdroog brood gevreten . Daar nog ff op een terras gezeten en later bij n pizzeria gegeten. Omdat we de dag erna naar Auschwitz gingen om 9.00 uur en niet met een kater daar wilden rondlopen hebben we t verder rustig aan gedaan qua zuipen.
Zaterdag dus vroeg op gestaan om met een busje opgehaald te worden en naar Auschwitz en Birkenau te gaan. Ritje van een uur ongeveer. Daar aangekomen in het stervensdrukke Auschwitz werden we bij een groep gevoegd met n Engelstalige gids die ons door het kamp leidde. Kregen n koptelefoon op omdat t er zo ontzettend druk is dat je je eigen gids door alle andere gidsen die er met andere groepen lopen anders niet kon verstaan. Beetje jammer van de drukte maar dat weet je op zich van te voren wel. Verder ontzettend indrukwekkend allemaal daar. Je krijgt echt een klote gevoel daar als je ziet wat zich allemaal heeft afgespeeld. Ongeloofelijk. Pffff. Wat n ellende. Die ovens en die spoorlijn en de barakken waar ze sliepen en de erbarmelijke omstandigheden , het haar wat afgesneden werd en daar nu nog ligt.  Echt verschrikkelijk om te zien. Het perron waar de mannen van de vrouwen werden gescheiden , de wachttorens, er is nog 1 gaskamer over , de rest is allemaal vernietigd. Gewoon lopende band werk en alles zo prakitsch mogelijk met maar 1 doel. Het vernietigen van t joodse volk. En de expirimenten die Dr. Jozef Mengele daar heeft uitgevoerd op vooral tweelingen en zo. Mijn god. Dat vergeet je nooit meer.
Toen we terug waren zijn we bij het kasteel tegenover ons hotel gaan kijken. Later bij een Mexicaans restautant schoftig lekker gegeten. We zagen in de stad een poster hangen van een of ander tattoo festival met bandjes en dergelijke vlakbij ons hotel. Hier zijn we toen s'avonds nog naartoe gegaan. Was wel ruig daar.  Het enige wat superkut was dat nadat we entree hadden betaald en bier wilden gaan halen er een kei lange rij stond. We hebben echt ongelogen 1 uur in de rij moeten staan om uiteindelijk nog voor te kruipen en bier te krijgen. Later op de avond ging t gelukkig iets sneller allemaal. Schoot niet op daar met een klein pisstraaltje wat er uit die tap sijpelde. Ach ja zo gaat dat in Polen. Nog wel een leuke band gezien. The RumJacks. Soort Flogging Molly achtige band uit Sydney. Wij kende ze niet maar het publiek daar ging helemaal los. Mooi om te zien. Verder waren er een heleboel foute skinheads aanwezig maar gelukkig geen last van gehad. Nog met die gasten van die band gepraat buiten en op n gegeven moment een keer terug naar t hotel gelopen.
De dag erna , zondag , hadden we een excursie naar de zoutmijn in Wieliczka. Half uurtje rijden. Ook weer opgehaald met een busje. Daar aangekomen werden we ook weer met een groep van 30 mensen door die mijn geleid met een gids. Ook kei druk overal daar. Was ook wel vet om te zien allemaal. 125 meter onder de grond . Omlaag moesten we met 9 man in n lift van 1 bij 2 gaan staan. Was behoorlijk fris daar. Verder wel ruig.
Daarna weer terug gegaan naar t hotel en daar in t restaurant een schnitzel gegeten. Een schnitzel met aardappelsalade en verder niks? Beetje jammer , de Poolse versie zal t wel zijn. Daarna zijn we weer richting de Joodse buurt gelopen en hebben we op verschillende terrasjes halve liters liggen zuipen en naar Joods gejengel moeten luisteren. Uiteindelijk in een rockcafe beland onder de grond. Beetje een muffe bedoeling daar maar werd toch nog wel gezellig toen we aan de tap gingen zitten en met de locals aan de praat raakte. Allerlei verschillende wodka zitten zuipen en om n uur of 1 op zich aardig bezopen terug gestrompeld naar t hotel. Was weer een vruchtbare dag. Maandag weer met een aardige kater wakker geworden. Gaan ontbijten. Het hele weekend was het echt super mooi weer. Volop zon en 28 graden overdag.
Vandaag was het weer een beetje klote. Het regende. Behoorlijk kut eraan ook. Richting centrum gelopen en op diverse terrasjes gezeten. Een of andere toren beklommen en naar een museum over de historie van Krakau geweest. Daarna gegeten in n Indiaas restaurant en smiddags ook nog ergens een frytki met ketchup gevreten. Toen de hele avond n beetje in het hotel gehangen. Nergens geen fuck zin meer in en ik was ook helemaal gebroken. Morgen vliegen we weer naar huis......... Al met al was t een kei ruig weekend met veel indrukken. Krakau is een geweldige stad!!! En Auschwitz - Birkenau een ervaring om nooit te vergeten.

1. Astrid:
    5 september 2016
    Nice!
  2. Sjoerd:
    22 september 2016
    Dus zuipen, vreten, katers, cultuur snuiven en geschiedkundig onder de indruk zijn... Sounds like a proper holiday!