Kaapverdië

24 juli 2019 - Praia, Kaapverdië

Nou , toch maar even een verslagje van mn vakantie op Kaapverdië. Altijd wel leuk om terug te lezen.
Aangezien mn vorige vakantie ( 6 maanden geleden ) op Curaçao zo goed was bevallen , wilde ik zo'n zelfde soort reisje nog wel eens doen. Gewoon 8 dagen zon zee en strand. All Inclusive. Eten , drinken en vooral helemaal niks doen.
Dus kwam ik weer bij reisorganisatie TUI uit. De vorige keer had ik ook al naar Kaapverdië gekeken en dit stond ook nog op de site bij laatst bekeken.
Toen heb ik uiteindelijk voor Curaçao gekozen. Vooral eigenlijk omdat je voor Kaapverdië allerlei inentingen moet halen.
Maar goed. Nu dus toch Kaapverdië. Op het eiland Boa Vista in Hotel Riu Touareg.
Ook weer All Inclusive natuurlijk. Recensies die ik had gelezen waren veelal positief en het is best betaalbaar. Was wel aan t twijfelen zoals altijd van moet ik dit doen. Afrikaans land waar kom ik terecht. Weer alleen. Maar goed uiteindelijk dacht ik toch weer ; Fok it. Je leeft maar een keer. Boeken!
Omdat ik midden in de vakantie vertrok was t topdruk op Schiphol. Vloog ook zondagmorgens heel vroeg. Dus besloot ik een hotel op Schiphol te pakken om stress te voorkomen. Zaterdags op mn gemak de trein naar Schiphol gepakt en daar om +/- 15.00 uur ingecheckt in het Sheraton Hotel. Dat is gewoon op Schiphol. Erg relaxed. Moest smorgens voor 5 uur inchecken dus dat werd een beetje een korte nacht anders. Na het inchecken ff gedoucht en daarna wat rond gaan lopen op de luchthaven. Zoals ik al zei was t zwarte zaterdag daar. Leek wel of half Nederland op vakantie ging. Niet normaal. Er was genoeg te spienzen iig.
Daarna ergens wat gegeten en koffie gedronken en nog in de bar van t hotel een speciaal biertje gedronken. Daarna op tijd naar bed gegaan.
Smorgens om 4.00 uur weer opgestaan , uitgecheckt en naar de gate gelopen waar ik moest zijn. Daar was t verrassend genoeg helemaal niet druk dus kon gelijk mn bagage afgeven en door de douane.
Binnen 10 minuten was ik klaar. Perfect!. Das wel eens anders geweest.
Uiteindelijk vertrok t vliegtuig om 8.00 uur richting Boa Vista. Vlucht van 6 uurtjes. Kippetje. Was alleen geen entertainment aan boord. Dus geen films kijken. Dan maar wat muziek luisteren. Ook prima.
Op Boa Vista aangekomen konden we ook redelijk snel door de douane en de koffers stonden ook al klaar. Is eigenlijk ook niet echt een vliegveld. Staat een klein gebouw met wat loketten en poortjes. Het verliep allemaal soepel. Reisorganisatie TUI stond ook klaar en verdeelde de mensen van de verschillende hotels in de bussen. Daarna vertrok mijn bus richting Riu Touareg.
Een ritje van 30 minuten. Wel leuk zou je denken , kun je nog wat van t eiland zien. Nou het was alleen maar zand en ezels. Echt meer is t niet. Uiteindelijk bij het hotel en de zee aangekomen was t ineens een ander beeld. Het inchecken ging ook vrij snel en mn koffer werd naar de hotelkamer gebracht. Ideaal. Wel die belboy ff fooi gegeven natuurlijk want zo ben ik. Hahaha.
Ik heb een kamer geboekt in de Adults Only sectie. Dit werd aangeraden op de site als je in een iets rustiger gedeelte wilt zitten zonder kinderen. Betaal je wel iets meer voor maar moet zeggen dat is t wel waard. Je krijgt hier een apart bandje om waar dus alleen gasten van de Adult Only mogen komen. Ook is er voor ons een apart zwembad en een apart stuk strand waar je geen last hebt van kinderen. Ideaal. Ook is er op de kamer een minibar met diverse soorten sterke drank en bier in de koelkast dat wordt bij gevuld.
Kamer ligt op de 2e verdieping met balkon waar je uitkijkt over t resort en de zee. Prachtig uitzicht.
Het is overigens echt een mega resort met 1100 kamers. En het lijkt ook wel dat het helemaal vol zit. Heel veel gezinnen met kinderen en ook veel jongeren en zatte Engelsen en zo.
De eerste paar dagen voelde ik me nog niet helemaal op mn gemak. Moest erg wennen aan het massale en de drukte. Bij het ontbijt bijvoorbeeld loopt alles en iedereen door elkaar. Het is één groot lopend buffet. Is wel goed verzorgd verder. Veel keuze en alles wordt heel snel bijgevuld en opgeruimd.

De medewerkers doen echt hun best. Je zit nog niet met je bord of ze komen al vragen of je koffie wilt. En je hebt je bord nog niet leeg of ze halen t al weg. Dan kan ik vervolgens weer een nieuwe bord gaan vullen. Haha. Inmiddels ben ik wel wat meer relaxed.
Ik ben hier in principe voor een echte 'niks doe vakantie' alleen maar liggen , zwemmen , zonnen, muziek luisteren ,  eten en drinken. Je kunt hier wel een aantal dingen doen , excursies of een Quad tour of een boottrip op een catamaran. Maar dat ga ik niet doen denk ik. Een Quad tour kost je 89 euro voor een paar uurtjes door t zand te scheuren en naar t nabij gelegen stadje te gaan waar niet veel te zien is en waar je alleen een hoop shit wordt aangesmeerd en zo. Mensen zijn hier heel arm dus ze zien je natuurlijk ook alleen maar als een geldzak. Snap ik ook wel maar ik heb daar echt geen behoefte aan. Dit eiland is eigenlijk alleen wat zand een paar hotels en verder een hele boel armoede. Dat die hotels er zijn is natuurlijk voor de mensen hier erg fijn. Het contrast is heel groot maar het geeft hun wel de kans om te werken en te kunnen leven zeg maar. Ze zullen niet veel verdienen  maar t is tenminste iets. Ja toch...
Verder kan je ook met een of andere catamaran mee om te varen op de zee. Ik zag hier al een groep staan wachten en toen ging mij de zin ook al over. Allemaal van de opgeschoten Engelsen de ene nog zatter dan de andere. Heb ik echt geen behoefte aan om me bij zo'n groep te voegen. Al helemaal niet alleen. Nee tot nu toe ziet het eruit alsof ik de hele week gewoon hier op t resort blijf en vooral niks ga doen.
Een dag ziet er ongeveer als volgt uit:
Wakker worden om 5 uur. ( dat is voor mijn doen normaal , ook thuis sta ik vroeg op)
Koffie zetten op de kamer. Op het balkon zitten kijken naar de zee en de zonsopgang. Douchen. ( heb overigens geen warm water op de kamer. Meerdere malen doorgegeven maar nog steeds koud. Of ja koud het kan net maar je moet net als in t zwembad ff aan de temperatuur wennen. ) das wel een minpuntje maar dit terzijde. Ga er niet de hele tijd om liggen te zaniken. Zijn ergere dingen. Na de koude douche ga ik ontbijten. Dan spullen bij elkaar zoeken om bij het zwembad te liggen. Hier zwem ik wat. Lees ik wat. Drink ik wat. Luister ik wat muziek. Daarna om een uur of 11 12 ga ik terug naar de kamer om om te kleden. Dan ga ik ergens lunchen. Daarna ga ik op t strand bij de zee liggen. Beetje zonnen en in de schaduw. Maak een strandwandeling. Is echt oneindig dat strand. Je mag overigens niet de zee in. Is te gevaarlijk ivm de stromingen. Je wordt heel snel meegezogen. Schijnt ook bijna nooit voor te komen dat je er wel in mag. Prima.
Daarna een keer naar de kamer om ff op bed te liggen. Beetje hangen op t balkon. Savonds ga ik ergens eten. En dan evt nog ergens iets drinken en dan weer een keer naar de kamer en in slaap vallen. Tussendoor drink ik hier en daar koffie , cocktails en bier. Nog niet zat geweest hier hoor maar t kan wel.
Het is overigens wel een gedoe hier om een fatsoenlijk plaatsje bij t zwembad te krijgen. De regel is handdoek op ligbed , ligbed bezet. Er zijn dus ongelogen smorgensvroeg om 4.30 uur al mensen bezig met handdoeken te leggen en ligbedjes goed neer te zetten en weet ik wat allemaal. Gaat toch nergens over man. Maar blijkbaar is t nodig.
Gelukkig is dat bij de adults only area niet echt nodig. Ik had van te voren wat reviews zitten lezen over dit hotel. Daar werd veel geklaagd over de hoeveelheid zwerfkatten die in en rondom het hotel zitten. Nou die zitten er ook heel veel. Ze zijn heel vrek en niet bang. Ze komen gewoon op je ligbed liggen op je handdoek. En bij de tafeltjes buiten bij de restaurants. Ze komen natuurlijk om eten te schooien en dat vind ik ook niet gek. Zolang je ze niks geeft gaan ze ook snel weer weg. Sommige mensen doen dat wel en daar stikt t dan ook gelijk van de katten. Ik heb er tot nu toe helemaal geen last van gehad.
Dan nu even een apart stukje over t eten;

Godsamme wat n gevreet hier!
De 1e 2 dagen heb ik in de buffetrestaurants gegeten alhier. Erg lekker en heel veel keuze en snel klaar. Je hoeft niet te wachten. Ideaal. Wel iedere dag de zelfde keuze. Maar heb nu nog lang niet alles geproefd. Binnen t half uur loop je weer naar buiten.
Eigenlijk eet ik gewoon 3x per dag warm!! Naast deze eetgelegenheden zijn er ook diverse a la carte restaurants. Omdat t hier zo druk is is er maar beperkt plaats en dus moet je hiervoor reserveren. Dit had ik dus gisteren gedaan voor vanavond om 21.00 uur. ( de 19.00 uur variant zat al vol.) Bij Da Marcello , nun nitaliaan.
Had smiddags de kaart al bekeken en hier stond vanalles ( eigenlijk alles ) op wat mij heel lekker leek. Kon dus al niet kiezen. Eet ik lasagne , pasta , pizza , vlees of vis?
Carpacchio vooraf of toch soep? Pak ik salade on the side of bruchettas etc....
Ik dus wachten tot 21.00 uur en toen naar restaurant Da Marcello gelopen. Kei honger natuurlijk. Bleek het toch geen a la carte restaurant te zijn maar ook een buffetrestaurant!! Haha. Kon dus gewoon álles proeven wat ze hadden en zoveel als ik wilde! Dat heb ik dus ook gedaan!
Ik zei al ; Godsamme!! Wat was dat lekker zeg. En veel!!!
1e bord:
Diverse soorten rauwkostsalade. Kaas met tomaat . Carpacchio. Bruchettas. Aardappel partjes met basilicum of zoiets. ( achteraf kwam ik erachter dat ik helemaal geen soep had gehad ) tommenag...zund. Gemiste kans.
2e bord:
2 slices pizza. 2 moten gegrilde zalm met saus. Gebakken ierpele. Bruchettas.
3e bord: ander soort vis met gele rijst. Gegrilde groenten.
4e kommetje: tiramisu
5e kommetje: 2 bollen kokos ijs.
2 glazen bier en een kan water.

Tot zo ver.

1. Muugeherder:
    24 juli 2019
    Tsjonge jong man, wat is t weer afzien zeg Janus...vul plezeer nag kel!
  2. Floris:
    24 juli 2019
    Das gvd luxe maat. Aan eten en relaxen geen gebrek . Mooi man daar is vakantie voor. Geniet ze nog. Hier is het niet te harden. 40 graden zegt de gek🤪
  3. Joep:
    Klinkt goed Janus, veel plezier daar! 😎🍺🍔
  4. HansT:
    24 juli 2019
    Tof man!!!! Goed geregeld kerel!!!
  5. Geert Rijs:
    24 juli 2019
    Lekker man! Hielemoal niks motte! Geniet ervan.
  6. Rutger:
    25 juli 2019
    Klinkt als een prima relax vakantie. En jou.
  7. Joop:
    25 juli 2019